2 2600 jaar vóór Christus

 

Het speelt zich af in Mesopotamië, het gebied tussen de Eufraat en de Tiger. We kennen dit gebied uit de Bijbel, omdat daar de zondvloed plaatsvond.

Het is feest in Mesopotamië want er is een nieuw jaar aangebroken. De slaven, verkleed en met maskers op, zijn de baas. De heersers voorzien deze slaven van drank en eten. Zij bedienen hen zoals zij de rest van het jaar bediend zullen worden. Er is een koning verkozen uit de slaven die in een prachtig versierd pronkschip rondtrekt en de rol van heerser vervult. De wereld staat er voor drie dagen compleet op haar kop.

Het einde van het feest is er heel huiveringwekkend. De verkozen koning wordt in zijn pronkschip naar het heiligdom van de god Maroek gebracht. Daar zal hij gedood worden. Dit is een offer aan de god, bedoeld als reinigingsritueel om zo gezuiverd het nieuwe jaar in te kunnen gaan.

In ons carnaval zijn we ook allemaal gelijk. Rang en standen zijn verdwenen. Alleman is verkleed en ziet er prachtig en bijzonder uit. Er wordt gedronken, gedanst en iedereen is uitgelaten. Er is een Prins uit het volk gekozen die gedurende de vier dagen carnaval baas is. Hij krijgt de sleutel van het dorp en Zijn proclamatie is wet. Burgemeester en andere bestuurders zijn onderdanen en dienen Hem. In een pronkwagen wordt Hij door het dorp gereden om toegejuicht te worden.

Mij frappeerde de vele overeenkomsten tussen beide volksfeesten. Het zou zomaar kunnen dat ruim 4500 jaar geleden aan de andere kant van de wereld de kiem is gelegd voor het carnaval in ons dorp. Wat een overweldigende gedachte!

Gelukkig maar dat bij ons niet de Prins maar slechts het symbool, de grote dwèrsklippel, aan het einde van het feest vernietigd wordt. Er zouden dan geen Âw-Prinsen bestaan. En dit ykcultje dus ook nooit geschreven.  ‘n Vreselijke gedachte!

 

Ykcul